S t a t u t F u n d a c j i
S t a t u t F u n d a c j i " G l o r i a M o n t e V e r d e "
STATUT
Fundacji na rzecz Lubuskiego Dziedzictwa – „Gloria Monte Verde”
Postanowienia ogólne
- 1
- Fundacja na rzecz Lubuskiego Dziedzictwa – „Gloria Monte Verde”, zwana dalej Fundacją, ustanowiona przez: Przemysława Karwowskiego, zwanego dalej Fundatorem, aktem notarialnym sporządzonym przez notariusz Katarzynę Kaczanowską w kancelarii notarialnej w Zielonej Górze, ul. Jedności 11, w dniu 16 grudnia działa na podstawie przepisów prawa polskiego oraz niniejszego statutu.
- Fundacja jest apolityczna i nie związana z żadnym wyznaniem.
- Fundacja zostaje ustanowiona na czas nieokreślony.
- 2
Fundacja uzyskuje osobowość prawną z dniem wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Zielonej Górze.
- 3
Siedzibą Fundacji jest miasto Zielona Góra.
- 4
- Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów może ona prowadzić działalność także poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
- Fundacja może dla celów współpracy z zagranicą posługiwać się tłumaczeniem nazwy w wybranych językach obcych.
- 5
Fundacja może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o tym samym lub podobnym profilu działania.
- 6
Nadzór nad Fundacją sprawuje Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
- 7
Fundacja może tworzyć oddziały, zakłady i filie w miejscowości będącej jej siedzibą, jak i poza siedzibą.
- 8
Fundacja może ustanawiać odznaki i wyróżnienia osobom prawnym i fizycznym działającym na rzecz fundacji.
Cele i zasady działania Fundacji.
- 9
Celem Fundacji są działania na rzecz zachowania, odradzania oraz promowania historycznego dziedzictwa kulturowego, materialnego i niematerialnego Środkowego Nadodrza, które przyjęto nazywać Ziemią Lubuską. Do celów szczegółowych Fundacji należy:
- odrodzenie tradycji uprawy winorośli i produkcji winiarskiej w regionie lubuskim,
- wspieranie wytwarzania lubuskich produktów regionalnych opartych m. in. na miodzie pszczelim, nalewach oraz destylatach owocowych i korzennych,
- popularyzacja i promowanie produktów regionalnych,
- pomoc właścicielom małych gospodarstw rolnych i przedsiębiorstw wytwarzającym produkty regionalne,
- popularyzacja osób i miejsc związanych z historią regionu,
- badania i opieka nad zabytkami dziedzictwa kulturowego regionu,
- ekologia i ochrona dziedzictwa przyrodniczego,
- wspieranie organizacji i instytucji krajowych, a także zagranicznych, których celami statutowymi jest: działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa i kulturalna w zakresie ochrony oraz odradzania dziedzictwa kulturowego.
- 10
Fundacja realizuje swoje cele poprzez inicjowanie, prowadzenie i wspieranie różnorodnych działań na rzecz celów statutowych, a przede wszystkim poprzez:
- działalność edukacyjną, oświatową i wydawniczą, w tym druk i rozpowszechnianie książek, periodyków, ulotek, materiałów audiowizualnych na różnych nośnikach informacji,
- organizowanie konferencji, sympozjów, spotkań, dyskusji, seminariów, szkoleń, kursów, wystaw, targów i pokazów, itp.,
- prowadzenie poradnictwa, konsultacji i ekspertyz,
- prowadzenie i wspieranie badań naukowych i wdrożeń,
- wspieranie i promocję turystyki krajoznawczej i kulturowej,
- współpracę z władzami samorządowymi, rządowymi i organizacjami pozarządowymi w zakresie wymienionym w celach działania Fundacji,
- występowanie z wnioskami do władz państwowych i samorządowych oraz innych organizacji i instytucji w celu kształtowania przepisów prawnych i podejmowania działań stymulujących rozwój kulturalny i gospodarczy regionu.
Majątek i dochody Fundacji.
- 11
- Majątek Fundacji stanowi:
- fundusz założycielski we wpłaconej przez Fundatora kwocie 2.000,00 zł (dwa tysiące złotych),
- środki pieniężne, nieruchomości i ruchomości nabyte przez Fundację w czasie jej działania
- Środki na realizację celów Fundacji i na pokrycie kosztów jej działalności pochodzą w szczególności z:
- dochodów z nieruchomości i ruchomości stanowiących własność lub będących w użytkowaniu Fundacji,
- dotacji, subwencji, grantów i innych form wsparcia ze środków publicznych, a także od osób fizycznych, prawnych oraz jednostek nie posiadających osobowości prawnej,
- krajowych i zagranicznych darowizn, zapisów i spadków,
- dochodów ze zbiórek i imprez publicznych organizowanych przez Fundację na podstawie odpowiednich zezwoleń,
- oprocentowania rachunków bankowych i lokat,
- zaciągniętych pożyczek i kredytów bankowych,
- dochodów z działalności statutowej i gospodarczej.
- Całość dochodów uzyskiwanych przez Fundację jest przeznaczana wyłącznie na działalność statutową.
- 12
- Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą na ogólnych zasadach, określonych w odrębnych przepisach.
- Fundacja prowadzi działalność gospodarczą wyłącznie w rozmiarach służących realizacji celów statutowych.
- 13
- Dochody pochodzące z dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację celów Fundacji tylko z poszanowaniem woli spadkobierców lub donatorów.
- W sprawach przyjęcia darowizn i dziedziczenia oświadczenia wymagane przepisami prawa składa Zarząd Fundacji.
Zarząd Fundacji.
- 14
- Władzę w Fundacji sprawuje Zarząd Fundacji.
- Zarząd Fundacji składa się z Prezesa Zarządu Fundacji i nie więcej niż dwóch członków Zarządu.
- Fundator powołuje Prezesa Zarządu i członków Zarządu na czas nieokreślony.
- Fundator może również zostać członkiem Zarządu, w tym Prezesem Zarządu.
- Fundator może odwołać członka Zarządu w każdym czasie w szczególności, gdy odwoływany członek Zarządu:
- z przyczyn zdrowotnych utracił możliwość wykonywania swoich zadań, co stwierdza odpowiednie orzeczenie lekarskie,
- popełnił przestępstwo, co jest niesporne, a akt oskarżenia został wniesiony do sądu,
- wyrządził Fundacji znaczną szkodę majątkową ze swojej winy, co uznał lub stwierdza orzeczenie sądu,
- nie wykonuje zleconych mu zadań z należytą starannością.
- W wypadku śmierci lub utraty zdolności do czynności prawnych przez Fundatora, jego kompetencje w zakresie powoływania Zarządu i zmian jego składu przejmuje wcześniej przez Fundatora wskazany pisemnym oświadczeniem woli następca.
- Następca Fundatora wchodzi z urzędu w skład Zarządu Fundacji.
- Członkowie Zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie z tytułu pełnienia swoich funkcji.
- Członkowie Zarządu mogą pozostawać z Fundacją w stosunku pracy.
- 15
Do kompetencji Zarządu należy:
- uchwalanie rocznych i wieloletnich planów działania i planów finansowych Fundacji,
- uchwalanie regulaminów,
- rozporządzanie majątkiem Fundacji,
- sporządzanie rocznych sprawozdań z działalności Fundacji,
- podejmowanie uchwał dotyczących zmian w statucie Fundacji,
- ustalanie wielkości zatrudnienia, zasad wynagradzania oraz wysokości wynagrodzenia dla pracowników,
- przyjmowanie w imieniu Fundacji spadków, darowizn, dotacji i grantów.
- 16
- Zarząd podejmuje uchwały większością głosów, przy czym do ważności głosowania niezbędna jest obecność Prezesa Zarządu Fundacji.
- Oświadczenia woli w imieniu Fundacji składa Prezes Zarządu przy Zarządzie jedno i dwuosobowym. Gdy liczba członków Zarządu jest większa od dwóch, do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji wymagane jest współdziałanie dwóch członków Zarządu w tym Prezesa Zarządu Fundacji.
- Czynności prawnych wobec Członków Zarządu w imieniu Fundacji dokonuje oraz zawiera z nimi umowy Fundator lub pełnomocnik przez Fundatora do tego celu ustanowiony.
- Przy Zarządzie wieloosobowym w sprawach dotyczących zatrudniania pracowników oraz w sprawach nie związanych z zaciąganiem zobowiązań majątkowych powyżej 10.000 (dziesięć tysięcy) złotych – oświadczenia woli w imieniu Fundacji może składać jednoosobowo Prezes Fundacji.
Zmiana Statutu i likwidacja Fundacji
- 17
- Zmian w statucie Fundacji dokonuje bezwzględną większością głosów Zarząd Fundacji.
- Zmiany statutu mogą dotyczyć celów dla realizacji, których Fundacja została ustanowiona i określonych w akcie założycielskim.
- Fundacja może połączyć się z inną fundacją o podobnych celach statutowych na warunkach określonych przez zainteresowane strony.
- Decyzje w przedmiocie połączenia podejmuje Zarząd Fundacji.
- 18
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
- Decyzję o likwidacji podejmuje Zarząd w drodze jednomyślnej uchwały.
- Likwidatorów Fundacji powołuje i odwołuje Zarząd Fundacji.
- 19
Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały Zarządu Fundacji na rzecz działających w Rzeczpospolitej Polskiej fundacji o zbliżonych celach.
Zielona Góra, 27 grudnia 2011 r.